צילום עיתונות הוא אחד ענפי צילום שמטרתו איסוף, עריכה והצגה של מידע אקטואלי לצורך פרסום באמצעי תקשורת או שידור- המייצרת דימויים חזותיים שונים על מנת לספר סיפור חדשותי.

סוגי צילום עיתונאי

%d7%91%d7%99%d7%91%d7%99-%d7%94%d7%97%d7%96%d7%a7
לקוח מתוך אתר ה"מגפון"

את התמונה הייתי מסווגת לז'אנר הצילום התעמולתי.
צילום תעמולתי הוא צילום שמטרתו להאדיר מועמד לבחירות או מנהיג כדי שקהל הבוחרים ייבחר בו, וכמו בתמונה, ניתן לראות את ביבי בתמונה אשר התפרסמה במסע הבחירות שלו בשנת 2012, שמטרתה להציג את ביבי כאופציה הטובה ביותר לראשות הממשלה.
בתמונה ניתן לראות את ביבי כאילו מסתכל אל רואי התמונה במבט חודר המשדר ביטחון- כאשר מימינו הכותל המערבי שהוא אחד הסממנים היהודיים החזקים ביותר ולא די בכך אלא שבחירת הצבת הכותל בצד ימין היא כמו הדרך בה מזוהה ביבי כימני.
כיתוב התמונה מופיע בצבעים כחול לבן- כצבעי הדגל, ורשום: "ראש ממשלה חזק ישראל חזקה"
כך בעצם לוקח ביבי על כתפיו את המדינה ובטיח להם הצלחה.

מודל 5 שלבים לניתוח תצלומים עפ"י ד"ר אריאל פרידמן
התייחסות אישית- התמונה מעוררת בי באופן אישי תחושת ביטחון בה אני יודעת שיש מישהו העומד מאחורי ודואג לי. הכותל המופיע בצד ימין מעורר בי את תחושת הגאווה הלאומית ומזכיר לי כי אני גאה להיות יהודיה בארץ שלי. צבעי הכתוביות- כחול לבן, מעלים בי אסוציאציות של העבר של מדינת ישראל ומה עברנו כעם עד לרגע זה.
היבט דנוטטיבי- ניתן לראות את ביבי מסתכל אל העם בגובה העניים.  מרחק הצילום הוא מדיום קלוז אפ. הצבעים הם צבעי הדגל. מבחינת הקומפוזיציה ניתן לראות את ביבי ממוקם באמצע- בין הכתוביות המאדירות אותו כמנהיג חזק בצבעי הדגל- לבין הכותל אשר ממוקם בצד ימין כמו דרכו הפוליטית של ביבי.
היבט קונוטטיבי- המשמעות גלויה היא שלט חוצות בו משכנעים את הציבור לבחור בביבי לרשות הממשלה. במשמעות הסמויה ישנם מסרים על העם היהודי מצבעי הדגל המעוררים גאווה לאומית ועד הכותל שמעורר את גאוות העם כסמל חברתי ותרבותי.
הערכת הצילום- הצילום הזה מעניין מכוון שהוא מייצג הרבה מסרים סמויים (כמו הכותל) שכאשר הם נכנסים אל התת מודע שלנו הם משפיעים עלינו. הצילום הזה נבחר כי הוא מעביר את העבודה שראשית ביבי הוא מנהיג חזק והוא יכול להוביל למדינה חזקה ובטוחה, שנית התצלום מציג את הכותל שתמיד עומד על סדר היום ובכך ביבי משמר את גאוות העם, ושלישית מופיעים בו צבעי הדגל אשר מעלים את רגש האחדות. לפי דעתי תמיד אפשר למצוא תצלום טוב יותר אך זה לא משנה מכוון שתצלום זה עונה על הדרישות של התצלום התעמולתי.
מידע חיצוני על הצילום התמונה צולמה בהקשר של נאום הבחירות של מועמד הרשות לממשלה- בנימין נתניהו.
נתניהו: "לא די בגשם – צריך מבול של פתקי מחל" http://megafon-news.co.il/asys/archives/110445
לקוח מתוך קמפיין הבחירות של המפלגה.

הערך העיתונאי של התצלום
ברמת התוכן:
מידע- התצלום הנו מתאר את המטרה לשמה הוא נועד- אמצעי תעמולה לבחירת ביבי לראשות הממשלה.
השפעה- לפי דעתי לתצלום תהייה השפעה זמנית, כלומר הוא ישמש את מטרתו אך לא יחרט בראש האנשים למשך שנים רבות.
מוקד- המסר של התצלום ברור וקל לזיהוי בשניה בה צופים בתמונה.
פעולה- התמונה היא סטאטית.
אתיקה והגינות- הצילום עומד בסטנדרטים המוסריים ולא מפר אותם.

ברמה הטכנית:
רקע- הרקע מועיל למסר תצלום, ולא מושך יותר מדי תשומת לב מביבי שהוא הנושא העיקרי.
מסגרת- המסגרת מותאמת לצרכי הפרסום.
קומפוזיציה ועיצוב- העיצוב מעביר את המסר.
צללים ונק' מוקד- מכוון שהתמונה מאוד מופשטת ואין בה פרטי קטנים קריטים המסר ישמר ולמעה נשמר- בתהליך ההדפסה.
חדות- התמונה ממוקדת ומפוקסת בכל חלקיה.

 

757584991021092650856no
לקוח מתוך אתר "פנאי פלוס"

את התמונה היייתי מסווגת לז'אנר צילום פאפארצי.
צילום פאפארצי הוא צילום שמתקבל מצלמים שעיקר עיסוקם הוא צילום ידוענים תוך חדירה לפרטיות שלהם. לא מדובר בצילום לכתבת מגזין הכוללת ראיון עם המצולם, אלא בצילום ספונטני.
הייתי מסווגת תמונה זאת לצלום פאפרצי מכוון שצילום זה נעשה לא בתיאום עם מיקי (כובת הילדים אשר מוצגת בתמונה), בלי הסכמתה ותוך חדירה לפרטיות שלה.
התמונה הופיע בהקשר בו מתלמים את הכוכבת בקניות מוצרים לקראת לידתה. בצילום מוצגת מיקי עם חברה טובה. הן ערכו את הקניות ב"בייבי סטאר" ברמת גן, כאשר רוב המוצרים שרכשה היו בצבע ורוד. התמונה מספרת ומראה את מיקי יוצאת מהחנות ביחד עם חברתה. ישנו קשר בין הכיתוב לתמונה:
הכותרת- "החיים בורוד" וכפי שניתן לקרוא ולראות מיקי קנת בעיקר מוצרים ורודים.

 מודל 5 שלבים לניתוח תצלומים עפ"י ד"ר אריאל פרידמן

התייחסות אישית- באופן אישי התמונה מעוררת בי כעס על חדירת הצלם לפרטיותה של כוכבת הילדים.
היבט דנוטטיבי- מה רואים? בתמונה רואים את מיקי עם חברתה הטובה עורכות קניות לקראת הלידה. הן נראות בלונג שוט. הכוכבת נראת במלואה, כלומר הצלם היה יחסית רחוק ממנה. לפריים אין גבולות ברורים, כפי שניתן לראות חברתה של מיקי חתוכה מעט.
היבט קונוטטיבי- (קונוטציות משותפות) – משמעות גלויה, סמויה, מסרים. משמעויות תרבותיות, חברתיות. סמלים מוכרים.
הערכת הצילום- הצילום מעניין מכוון שהוא נותן הצצה לחייה הפרטים של הכוכבת כמי שהיא כאשר היא לא על הבמה. הצילום נבחר מכוון שניתן לראות בו "בשר" כלומר מידע מעניין, שבמקרה הזה הוא שמיקי בהריון.
מידע חיצוני על הצילום התמונה צולמה כאשר מיקי הייתה עם חברה בקניות לקראת הלידה. קישור למאמר http://pplus.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4919982,00.html , כותרת- החיים בורוד: מיקי מתכוננת ללידה.

הערך העיתונאי של התצלום
ברמת התוכן:
מידע- התצלום אכן מתאר מה קרה- מיקי בקניות ללידה.
השפעה- לתצלום אין השפעה כל כך גדולה, ואין הוא ייחרט לאורך זמן בראש הקורא.
מוקד- המסר של התמונה ברור וקל לזיהוי מכוון שהוא פשוט מוצג- מיקי בקניות.
פעולה- התמונה צולמה בעת תנועה- מיקי וחברתה צועדות אל המכונית.
אתיקה והגינות- הצילום עומד בסטנדרטים מוסריים ולא מפר את חוקי האתיקה.

ברמה הטכנית:
רקע- הרקע אינו מושך תשומת לב.
מסגרת- מסגרת התמונה אינה ברורה, ומכוון שצולמה בעת תנועה היא חתוכה.
קומפוזיציה ועיצוב- הצילום יעיל מבבחינה חזותית מכוון שהוא מראה את מה שרשום בכותרת ובכתבה.
צללים ונק' מוקד- התמונה אינה מפוקסת מדי לכן הגיוני שמהלך הדפסה חלק מהפריטים הקטנים יצאו שונים.
חדות- התמונה אינה חדה בכל חלקיה מכוון שצולמה בעת תנועה.

 

 

ניתוח עמוד עיתון

עמוד העיתון שבחרתי לנתח הוא השער של עיתון "ישראל היום" ה12.2.2017.

hh.png
לקוח מתוך אתר "ישראל היום"

תפקידו של תצלום העיתונות הבודד או של מספר תצלומים המתפרסמים בצמוד לכתבה הוא להמחיש את הנאמר בכתבה, להציג אותה, להראות את הכתוב, להציג מידע, להסביר או להעביר את המסר.

התמונה אשר מופיעה בשער העיתון בהגדלה:

hjfg.png
לקוח מתוך אתר "ישראל היום"

התצלום בכתבה עומד בפני עצמו ומשמש כאילוסטרציה.
מה היחס בין התצלום לבין הכותרת התצלום אשר מראה את טראמפ יושב בכיסאו בבית הנשיא עם כתב ישראל היום- בעז ביסמוט- אינו משקף את הכותרת אלא רק מראה תמונה מהפגישה.
התצלום תומך בכתבה בה מפגין טראמפ חיבה כלפי ישאל וכלפי נתניהו ראש הממשלה, וניתן לראות זאת בתמונה בחיוך בדווקא לא מאולץ של טראמפ.
העין מובלת אל התצלום מכוון שהוא נמצא במרכז העמוד.
עיתון "ישראל היום" המזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית בישראל משפיע על הצגת הצלום בכך שמכוון שמסקנת הפגישה הייתה חיובית- אז גם התצלום אמפתי ומוצג במרכז הדף בגאווה.

 

חריגה מתקנון האתיקה העיתונאית

המקרה שבחרתי בו הייתה חריגה מתקנון האתיקה העיתונאית הוא מקרה סיקור פרשת רמון.
פרשת רמון היא הפרשה בה הורשע רמון בעבירה של מעשה מגונה על כך שנישק במשרד ראש הממשלה חיילת בניגוד לרצונה בחודש יולי של שנת 2006.

liuy98y.png
נלקח מתוך אתר ווינאט

החריגה מתקנון האתיקה העיתונאית הייתה הפרת סעיף 12 משפטים פליליים משמע אין להשפיע על תוצאות המשפט ואין לפרסם במהלך במשפט עמדות דעה.
לפי דעתי האישית העבירה אכן חמורה אך בני עצמה- כלומר בהשוואה למקרים אחים בהם הייתה הפרה של תקנון האתיקה העיתונאית כמו מקרה הקיטבג.
כדי לפעול אחרת היה על הגורמים האשמים לא לנקוט דעה ולהישאר אובייקטיבים.

תגובת הציבור:

Picture1.png
תגובות מתוך הכתבה  באתר ווינאט

 

צילום הלם

צילום הלם הוא צילום של תמונה אשר מזעזעת את הצופה.
מטרת הצילום הוא להעביר את חושת הרגש לצופה כאילו היה במקום האירוע עצמו.

תוצאת תמונה עבור ‪holocaust‬‏
לקוח מתוך אתר HOLOCAUST SURVIVORS AND REMEMBRANCE PROJECT

בחרתי את התמונה הזאת מכוון שהיא עונה על ההגדרה הטובה ביותר לצילום הלם.
גם מבלי לדעת את הקשר התמונה- התבוננות בה מעלה בנו רגשות אימים כבר מהתפיסה הפשוטה שאם בני אדם הגיעו למצב בו הם נראים ככה ככל הנראה עבר עליהם משהו קשה.
כצופה- אפילו מבט חטוף בתמונה הזאת גורם לי תחושת רחמים ועצב, ומהמקום הזה מגיע גם רצון לעזור לאנשים האלו.
בגלל שהתמונה מראה מצב כל כך קיצוני שאפילו לא עלה בדמיונות הפרועים שלנו כמצב גופני אפשרי בכלל- גם מעין תחושת בהלה  מהולה בגועל נכנסת לכאן.
ההקשר של התמונה הוא השואה. התמונה הזו צולמה במחנה הריכוז בוכנוואלד שבגרמניה.
הסיפור מאחורי התמונה הוא התעללות הנאצים ביהודים במהלך שהותם במחנות הריכוז. בתמונה זו ניתן לראות את תוצאה של הרעבת היהודים עד שנהיו לשלדים.

 

תמונה אישית

התמונה של ‏‎Tahel Ester Benamini‎‏.

שם התמונה: אזוקה למציאות.
הייתי רוצה שהתמונה תעביר את המסר על כליאתן של הנשים במעגל הזנות בישראל.
התחתונים הורודים שמסמלים את המיניות "הנקייה" היא בעצם הזנות, שמשתקפת גם בשטרות הכסף המונחים בתחתוהים כגמול העבודה. האזיקים הם אלו שמסמנים את כליאתן של הנשים במעגל הזנות ולא נותנים להן אפילו פתח לצאת.

ניתוח התמונה לפי מודל 5 שלבים לניתוח תצלומים עפ"י ד"ר אריאל פרידמן
התייחסות אישית- התמונה מעוררת בי באופן אישי תחושת זעזוע. התמונה גורמת לי להרגיש אי נוחות ואפילו קצת פחד והשפלה. התמונה מזכירה לי את עולם הזנות ואת השפלת הנשים הנמצאות במעגל הזנות ולא יכולות לצאת.
היבט דנוטטיבי- את התמונה רואים בלונג שוט. רוב התמונה בצבעי שחור לבן ורק התחתונים בצבע (ורוד) זאת על מנת להעצים את תחושת הצופה.
היבט קונוטטיבי- המשמעות גלויה היא מספר חפצים המונחים יחדיו שרירותית אך משמעות הסמויה מועבר מסר על הנשים הכבולות בזנות.
הערכת הצילום- לפי דעתי זהו צילום מעניין מכוון שהוא כולל בתוכו פריטים טעונים. למשל תחתוני התחרה הורודים מעוררים טריגר  מצד אחד "סקסי" או מאידך משפיל.
מידע חיצוני על הצילום– התמונה צולמה בקיץ 2015, זאת לאחר שקראתי כתבה על נשים במעגל הזנות.

"עדות מקומית"

שם הצלם: אהרון קריצר.
התמונה למעשה מסמלת את הקושי של העם היהודי. הצבר אשר ידוע כמאפיין יהודי נראה כפןף, הרוס ומשוח בצבעי הדגל הפלסטיני כמעין מטאפורה למלחמה הקיימת. הצבר נראה כמובס אך השקיעה באופק מסמלת שעדיין לא הגיע סופו של יום והכל יכול להשתנות.
בחרתי בתמונה זאת מכוון שהיא משקפת מצב יום יומי בו  נאבק עם ישראל על קיומו.

 

 

שם הצלמת: הדס פרוש
בתמונה נראים שרה ליטמן ואריאל ביגל מוקפים בבני משפחתם, במהלך חתונתם בירושלים. אביה ואחיה של שרה נרצחו שבועיים לפני כן בידי טרוריסטים פלסטינים.
בחרתי בתמונה זו מכוון שהיא מראה את תוצאות הטרור והשפעתן על חיינו.

h.png

שם הצלם: יונתן זינדל.
שייקה בלוי, חובש "איחוד ההצלה", מפנה את התינוק נתן בנט (בניטה), לאחר שזה נפצע ברגלו בפיגוע ברחוב הגיא בעיר העתיקה. בפיגוע נרצחו אביו של נתן, אהרן בנט (בניטה), והרב נחמיה לביא. האם, אדל, נפצעה קשה.
בחרתי בתמונה זו מכוון שהיא מראה שמנים קשים בהם עלינו לעמוד אחד לצד השני.