ידוען- הוא אדם מפורסם, לרוב עקב פעילותו בתחום הבידור: טלוויזיה, קולנוע, מוזיקה,דוגמנות, ספורט, פוליטיקה וכולי.
ידוענים הם תופעה בולטת בתרבות הפופולרית העכשווית, שמרכזיותה הולכת וגוברת – הן בדמות גידול בהיקף הסיקור והחשיפה.


בר רפאלי

Bar-Refaeli
מתוך חשבון האנסטגרם של בר רפאלי

בר רפאלי היא דוגמנית ישראלית בעלת מוניטין בינלאומי, הפעילה גם כמנחת טלוויזיה, אשת עסקים ושחקנית.
רפאלי החלה את דרכה בשנת 2000 כדוגמנית צילום אופנה עם הופעתה בקטלוגים של חברות אופנה כמו "קסטרו" ו"פלפל", וכן ככוכבת בפרסומות שונות כמו למילקי של חברת "שטראוס", ל"פוקס" ול"קוקה-קולה", וכמו כן גם זכייתה בתארים ובפרסי אופנה. בשנת 2002 הפכה לדוגמנית הבית של חברת האופנה "רנואר".
רפאלי פיתחה קריירה בינלאומית מצליחה כדוגמנית צילום, כשהיא זוכה להופיע על שערי מגזיני אופנה ומגזינים בולטים אחרים בחו"ל.
רפאלי דורגה בראשי המצעדים וגרפה עימה פרסים ותארים רבים- הן בתחרויות שונות והן בזכות פועלה כדוגמנית.
אלו הובילו את בר רפאלי לאחת הדוגמניות הבין לאומיות הכי מוכרות בעולם כיום וביססו את שמה לא רק כדוגמנית אלא גם כאשת קריירה.

בר רפאלי נחשבת לידוענית "גבוה"כחלק מהיותה ידוענית בצד הגבוה של הסקאלה היא נמצאת בתודעת סדר היום הציבורי ולא רק במדורי הרכילות, וזו היא גם הסיבה שפרסומיה ברשתות החברתיות הן כל כך מעניינות עד כדי שהיא מוכרת בדרך זו מוצרים באופן "סמוי".
שמה של בר רפאלי מתנוסס על עשרות קמפיינים והיא הפכה עם השנים למודל לחיקוי שגורם לציבור לרצות לדעת עוד ועוד עליה ולכן גם כתבות דיוקן וראיונות אישיים שלה הם כמיהת הציבור, שבאמת מתעניין וצמא להיכנס אל תוך חייה הפרטיים ושגרת יומה.

כתבה נבחרת

כתבה זו היא מתחום אמצעי הפרסום המשמשים כאיונות וכתבות דיוקן.

בכתבה זו שיצאה ב9.19.2017 מסכמת בר רפאלי את השנה שלה ומספרת על חייה האישים:  הניסיון להסתיר את בתה מהפפראצי, ההריון הנוסף, המחשבות על ילד שלישי, קבוצת הווטסאפ של האימהות מהגן, הגעגועים לימי הבילויים, ההיתקלות במשטרת ההגירה, הצילומים ל"אקס פקטור" בחודש שמיני, הסכסוך עם אסי עזר והספר של בעלה הראשון.

konjh.jpg
צילום: דנה קורן

בכתבה ניתן ללמוד על השקפת עולמה של בר רפאלי במגוון תחומים, העיקרי בהם והנרחב ביותר הוא תחום ההורות. בכתבה מספרת רפאלי על כך שרצתה לרשום את ביתה הבכורה, ליב, לגן נעמת בגלל הגישה שלהם ואף ציינה כי "רציתי מאוד שהיא תגדל בגן עם הרבה ילדים, לא בגן קטן שבו כל תשומת הלב תהיה עליה. אני פשוט מאמינה בחינוך שלהם, שילד הולך לגן והוא לא עטוף בצמר גפן" היא הוסיפה "כשסיפרתי את זה לחברה שלי, היא מאוד הופתעה. אמרה לי, 'את יודעת מה זה? יש שם 30 ילדים. ואם לא ישימו לב אליה? ואם מישהו ידחוף אותה? ואם לא יראו אותה?' בעיניי זה רק מחזק, שלא תגדל להיות מפונקת" מציטוט זה ניתן לראות כי רפאלי מאמינה בחינוך מחשל לילד ולא הייתה רוצה שביתה תגדל עם כפית של זהב בפה. בהמשך הכתבה מסופר שהם לא התקבלו לגן והמראיין שאל האם היא ניסתה להפעיל קשרים, אך זה ביטלה את דבריו בכך שציינה כי היא "לא מחפשת לקבל דברים בחינם" היבט נוסף המראה על השקפת עולמה כי צריך לזכות ביושר ביעדים שלך.
רפאלי משתפת כי היום בניגוד לפעם אין לדוגמנית "חיי מדף" וכי ישנן דוגמניות רבות שמשלבות בין הורות לקריירה.

מתוך הכתבה למדתי כי בר רפאלי אינה מוותרת על הקריירה שלה בעקבות הנישואין וההורות אלא מוצאת מקום וזמן לכל אחד מהם וגם זמן פרטי לעצמה. כמובן שאלו כוללים ויתורים מסויימים. היא הוסיפה כי חסרה לה הספונטניות כפי שסיפרה רפאלי- שבעבר היא הייתה יכולה לטוס לניו יורק מתי שבא לה והיום פחות, ושכמובן כרגע היא יותר עסוקה בחיי המישפחה- אך היא תמשיך לבלות יותר כשהילדות שלה יתבגרו.

כאשר קראתי את הכתבה הרגשתי כאילו אני באמת מכירה את האושייה "בר רפאלי".
הייתה תחושה שבר רפאלי באמת מנהלת איתי שיחה.
הופתעתי לגלות דברים חדשים על השקפת עולמה של בר רפאלי בהקשר לחינוך ילדים.

לקטע השפעה אפשרית על גישת האנשים כלפי בר רפאלי כבת אדם עצמאית ולא כדוגמנית שהם מכירים מהפרסמות.

בר רפאלי סוקרה בהסכמתה ניתן לדעת זאת עקב העובדה שכתבה זאת היא ראיון, ראיון אישי.

בר רפאלי פרסמה כאן את עצמה בכך שדיברה על עבודות שהיא עושה כמו הנחיית X פקטור שיוקרן בקרוב, ופרסום מותג המשקפיים בו היא מדגמנת וגם שותפה עיסקית שהוא קרולינה למקה.

 

מצגת זאת דורשת JavaScript.

לפי דעתי סיבת הסיקור היא פרסום עבודותיה השונות של בר רפאלי, כדי שהן יוצגו "כאילו במקרה" תוך הראיון האישי- שגם הוא מעין פרסומת עצמית כדרך להישאר בתודעה הציבורית.

הדימוי של בר רפאלי מכתבה זו מצטייר כאשת משפחה קרייריסטית, שלא מפחדת לשלב עבודה וחיים אישים- ועם זאת שמה את משפחתה במקום הראשון ויודעת גם לנוח כשצריך. מוצגת לנו אישה מתוחכמת בדרך חייה בתחום החינוך של ילדותיה ובשימור נישואיה ואהבתה. בר רפאלי משתקפת כאישה מחושבת אשר רואה לטווח הרחוק בשילוב שיקולים שהחיים מציבים לה בתחומיי העבודה, המשפחה והאושר של עצמה.

eyal nevo_2323425654326356546

 

הבדל בין תחומי הסיקור

בעוד שהכתבה הראשונה עסקה לרוב בחייה האישיים ומעט בציבוריים של בר רפאלי, הכתבה השנייה עוסקת בצילום פאפרצי של בר רפאלי.
בכתבה השנייה שהתפרסמה באתר וואלה ניוז, נצפתה רפאלי מסתובבת עם אימה בקניון בתל אביב ואף תועדה כאשר שותה ואוכלת- וגם כאשר היא שמה לב אל הצלם.
ההבדלים בין תחומי הסיקור השונים הם שהכתבה הראשונה עסקה בסוג דיווח של ראיון אישי ואילו הכתבה השנייה הייתה מסוג דיווח רכילותי.

tyj.png
מתוך חשבון האנסטגרם של בר רפאלי

 

בנימין נתניהו

בנימין-נתניהו.jpg

בנימין נתניהו (המעונה גם "ביבי") הוא ראש ממשלת ישראל הנוכחי לשנת 2017.
נתניהו כיהן כראש ממשלה במשך שתי תקופות- הראשונה בשנים 1999-1996, והשנייה שהחלה ב-2009 ונמשכת עד היום. נתניהו כיהן גם כשר האוצר, כשר החוץ וכראש האופוזיציה. מדצמבר 2005 נתניהו הוא יושב ראש מפלגת הליכוד.
תפקידו הדיפלומטי הבכיר הראשון בשירות המדינה היה שגריר ישראל באו"ם בשנים 1984–1988.

בנימין נתניהו נחשב לידוען גבוה. זאת מכוון שמעצם תוקף היותו ראש המשלה של ישראל כל פעולה שלו גם משפיעה על הציבור וגם מעניינת אותה.

 

הכתבה הנבחרת

 

הכתבה שפורסמה בפוקס ניוז בחוד אוקטובר שנת 2017 היא ראיון מצולם עם בנימין נתניהו על ידי מראיין של רשת החדשות האמריקאית פוקס ניוז.
בראיון מספר נתניהו על אהבתו למדינה, על חייו האישים, על הקריירה הצבאית והפוליטית שלו, על כך שלא היה רוצה שילדיו יבחרו בחיים פוליטיים ועל ענייני ביטחון ישראל.

בדששד__w645h390q95
צילום מסך מתוך הראיון

כאשר צפיתי בקטע חשתי מעין גאווה שזהו ראש הממשלה של המדינה שלי- נתניהו ידוע בכושר דיבור מסחרר ומרהיב אשר הופיע בראיון זה לטובה והעניק לי כאזרחית המדינה ביטחון.

ראש הממשלה סוקר בהסכמתו– ניתן לראות ולהבין זאת עקב כך שזהו ראיון אישי בו עונה נתניהו לא רק על שאלות פוליטיות אלא גם שאלות אישיות ומשתף מחייו הפרטיים.

ראש ההמשלה פרסם את עצמו בכך שהראיון לא היה למטרת עניינים הרי גורל בהקשר לפועלו בתפקיד כראש ממשלת ישראל- אלא יותר ראיון אישי ששילב גם את עבודתו בין היתר, כפי שציין המראיין בהתחלה: "ראיון זה לא הולך להיות ראיון רגיל בגלל שהוא לא יעסוק במדיניות או במצב העולם אלא יותר ראיון שעוסק בך ובאיך הפכת להיות מי שאתה היום". רוב הראיון עסק בחייו האישיים של נתניהו.

ניתן ללמוד מתוך הראיון על השקפת עולמו של נתניהו שהוא אדם אשר אוהב את המדינה- אדם ציוני שבאמת מנסה לחולל שינוי. נתניהו אשר למד בתיכון בארה"ב עלה לארץ בחזרה כדי להתגייס ופיתח קריירה צבאית מפוארת ומרשימה.
אהבתו למדינה ניכרת גם בהילולן של ההמצאות הטכנוליוגיות הישראליות אשר הופכות את ישראל כיום למדינה השניה (ארה"ב היא הראשונה) של הכלכלה הטכנולוגיות מבחינת הדינמיות שלה. נתניהו מספר על מעין מצלמה קטנה שהאדם בולע והיא עורכת לו בדיקת MRI- שזוהי המצאה ישראלית אשר הוכיחה את עצמה והצילה חיי אדם רבים. למדתי מהראיון על דעתו של נתניהו בקשר לחשיפה שהטלפונים מאפשרים לנו- נתניהו סיפר שאמצעים אלו משארם אותנו חשופים ושעקב כך לא יימצאו בחדר עבודתו אף מכשיר כגון טלוויזיה, מחר ובטח שלא "אחד מאותם טלפונים סלולריים".

לפי דעתי סיבת הסיקור היא הצגת נתניהו באור חיובו- ולא רק אותו אלא גם את מדינת ישראל- כמדינה שבאמת רוצה וכמיהה יותר מכל לשלום.

393248.jpg
צילום מסך מתוך הראיון

 

הבדלים בין תחומי הסיקור

בעוד שהכתבה הראשונה עוסקת ברובה בכיצד הפך בנימין נתניהו לאדם שהוא היום, לעומת זאת הכתבה השנייה עוסקת בחידוש החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בכתבה השנייה שהתפרסמה באתר מאקו , דווח כי המשטרה אמורה לחדש בקרוב את החקירות נגד בנימין נתניהו בשני התיקים בהם הוא חשוד בשוחד – "תיק 1000" (פרשת המתנות) ו"תיק 2000" (השיחות עם נוני מוזס), בנוסף הוא יידרש גם למסור עדות ב"תיק 3000" (פרשת כלי השיט והצוללות) בו הוא אינו חשוד.
ההבדלים בין תחומי הסיקור השונים הם שהכתבה הראשונה עסקה בסוג דיווח של ראיון אישי ואילו הכתבה השנייה הייתה מסוג דיווח חדשותי.


 

דילמות

  1. האם העיתונאים משקפים את המציאות או מבנים אותה?
  2. האם העיתונאות מכתיבה את החברה או מוכתבת על ידי החברה?